Søvn og mad: Modvirk søvnproblemer med disse 4 fødevarer

Angel

Vi ved alle, at søvn er vigtig for, at vi kan fungere optimalt i hverdagen… Ikke mindst fordi de fleste af os nok selv har haft en dårlig nat i ny og næ.

Hvad vi ikke alle er klar over, er, hvad vi selv kan skrue på for at optimere vores søvn: Motion, psykisk velvære og indretning af soveværelset betyder en del her… Men hvad der også betyder meget, er, hvad vi propper i munden.

Sidstnævnte faktor er det, jeg vil tage fat på i denne artikel. I denne artikel vil jeg nemlig komme nærmere ind på, hvordan du kan optimere din søvn ved at vælge de rette fødevarer.

Før vi går igang – Sørg nu for at soveværelset er i orden

Råvarerne kan bringe dig langt ift. at få en bedre søvn… Men har du søvnproblemer, så bør du naturligvis også se på dit soveværelse. Forholdene her danner nemlig en stor del af fundamentet for din søvn.

Når det kommer til soveværelset, er der flere ting, du kan tage fat på: Eksempelvis hvad angår valg af seng og madras, lysforhold og lyd.

Ift. dit valg af seng og madras skal du være sikker på, at du får købt produkter, der passer til dig og din krop. Lad os her tage valg af skummadras som et eksempel.

Når du skal vælge ny skumgummimadras, bør du i første omgang undersøge markedet grundigt. Hermed kan du finde en skummadras, der ikke bare er billig men også giver dig mest madras for pengene.

… Men hvordan undersøger du så markedet? Jo, du kan selv sætte dig ned og blive ekspert på området. Men dette er yderst tidskrævende. Derfor er en bedre løsning for de fleste almindelige danskere at hente information fra hjemmesider om emnet: I det tænkte eksempel har fx hjemmesiden Sengeguruen.dk her skrevet en stor guide til, hvordan du vælger din næste skummadras.

Når så de basale ting i soveværelset er i orden, kan du begynde at se nærmere på din kost. Jeg vil i de næste afsnit give fire eksempler på fødevarer, der kan have positiv indvirkning på din søvn.

1) Kirsebær – En effektiv kilde til melatonin

Kirsebær er én af de fødevarer, der er mest effektiv ift. at fremme din søvn… Og hvorfor så det? Jo, svaret er kirsebærrenes høje indhold af hormonet melatonin.

Melatonin kaldes også “søvnhormonet”. Det hjælper dig nemlig med at holde en sund døgnrytme, ligesom det gør dig naturlig søvnig.

Du kan indtage kirsebærrene på flere forskellige måder:

Når det er sæson for kirsebær, kan du således købe dem i ethvert supermarked… Og når det er uden for sæson, kan du få din daglige dosis af kirsebær fra kirsebærsaft.

2) Kamillete – Beroligende apigenin

De fleste af os kan nok nikke genkendende til, at kamillete hjælpe os med at slappe af… Og det er der en god grund til.

Kamillete indeholder nemlig stoffet apigenin. Dette stof har en beroligende virkning, idet det hjælper vores muskler og nerver til at slappe helt af.

3) Mandler – Fyldt af mineralet magnesium

Et vigtigt mineral for den gode søvn er magnesium. Dette kan du få gennem mange forskellige fødevarer… Og én af de store kilder til mineralet er mandler.

Magnesium er vigtigt, da mangel på magnesium gør din søvn mere urolig. Så har du eksempelvis problemer med, at der ingenting skal til for at trække dig ud af søvnen, kan en forklaring være, at du ikke får magnesium nok.

4) Makrel – Fremmer udviklingen af melatonin

Makrel indeholder meget af Omega-3 fedtsyren DHA. Dette har betydning for din søvn, da et lavt niveau af DHA kan betyde, at du ikke producerer nok melatonin… Og som vi beskrev ved kirsebærrene er netop melatoninen jo vigtigt for, at du bliver søvnig.

Er du ikke så meget til lige netop makrel? Så bare tag den med ro. Andre fede fisk såsom ørred, sild og laks indeholder nemlig også fedtsyren, ligesom også fiskeoliesupplementer kan hjælpe. 

Jeg håber denne guide har været en god, lille hjælp til, hvordan du kan påvirke dit søvnmønster via maden. 

Husk dog på at virkningen af at justere på dine kostvaner i høj grad er afhængig af, hvordan din kostsammensætning i øvrigt ser ud. Lider du af kroniske søvnproblemer, kan vi derfor kun anbefale, at du søger professionel hjælp. 

Professionel rådgivning kan hjælpe dig med at få afklaret, hvad der er den mest effektive vej at gå for netop dig. For måske er det maden, der er problemet… Men det kunne ligeså vel være stress, bekymringer, eller at dit miljø i soveværelset simpelthen trænger til en opgradering i form af eksempelvis en bedre seng eller skummadras.

Leave a Reply